Kunsttentoonstelling tijdens Male kermis.

Fotocollage van Male kermis op het Peellaertplein

“Kunsttentoonstelling in de kerk van Sint-Thomas van Kantelberg”
Naast een overvol kermisprogramma op het Peellaertplein,mochten terug enkele kunstenaars uit Male en omgeving hun werken tentoonstellen in de prachtige locatie die onze kerk Sint Thomas van Kantelberg zeker is; met dank aan pastoor Hugo Pieters.
De kunstvormen waren zoals elk jaar verscheiden van aard: van grafische werken over keramiek en dit jaar ook een jubileumtentoonstelling van de plaatselijke “Slunsjes club”.
Dit clubje bestaat uit 9 gedreven vrouwelijke leden uit Male die maandelijks samenkomen omhun fantasie en inspiratie kwijt te raken door het ‘schilderen’ met lapjes en zo een pachtwork – meesterwerkje te maken. Menig bezoeker aan de tentoonstelling stond verbaasd het werk van deze dames te bewonderen.
Grafisch werk was er van Etienne Bonte die symmetrische en asymmetrische composities tot een mooi, perfectionistisch en evenwichtig geheel bij elkaar brengt door middel van acryl opcanvas. Het resultaat werd door velen gesmaakt.
Luc Debaenst bracht olieverfschilderijen, waarin hij probeert visuele prikkels vast te leggen op doek en waarbij hij dikwijls een ingetogen tristesse weergeeft. De prachtige portretten van zijn eigen kleinkinderen die een momentopname weergeven, lokten steeds bewonderende reacties uit bij de talrijke bezoekers aan de tentoonstelling.
Tijdens deze tentoonstelling werd ook de ‘Male-triptiek’ tentoongesteld, een olieverfschilderij van de hand van Andre Goossens. Dit werk bestaat uit 5 taferelen. Het middenpaneel stelt een bewerkte kopie voor van het schilderij: ‘ De bruiloft van Kana’ (oorspronkelijk geschilderd door Gerard David) . De twee zijpanelen stellen enerzijds een jachttafereel voor in de tuin van de Abdij van Male en anderzijds een vergezicht van Brugge. De twee achterste panelen stellen Johannes de Doper voor (origineel van Gerard David) en de patroonheilige van onze parochie: Sint Thomas van Kantelberg.
Antoon De Groote verraste ons met een veelheid aan spreuken en gezegden, weergegeven door middel van prachtige kaligrafische kunstwerken zowel op papier getekend als in steen gekapt. Menig bezoekers maakte tijd om al de werken aandachtig te lezen en te herlezen. Via deze werken heeft Antoon bewezen dat hij kunstig kan omgaan met zwierige lettervormen die samen betekenisvolle teksten aan ons toonden.
Tenslotte stelden Guido Nowé en zijn echtgenote, Rita De Wilde, keramisch werk tentoon . Voor Guido geeft figuratief werk, gemodelleerd met klei, hem de meeste voldoening, hij kan de waargenomen werkelijkheid op een boeiende en ontspannen manier ‘beitelen’ en er een persoonlijke toets aan geven .
Voor Rita gaat haar voorkeur uit naar keramische schalen, potten, objecten en beelden. Het boetseren met klei, het afwerken van een schaal en/of beeld ontspant haar en is en blijft steeds een uitdaging . Naast het keramische werk is het vervaardigen van juwelen haar tweede passie, waarvan we dan ook enkele werken konden bewonderen op deze geslaagde, gevarieerde tentoonstelling.
Dank voor de vele bezoekers en misschien tot volgend jaar tijdens het komende kermisweekend.
AG.

Male kermis op 26 juni 2011

Fotocollage van Male kermis op het Peellaertplein

“Waar was da feestje? Hier was da feestje…!”

Deze twee zinnetjes weerspiegelen wel de sfeer op een zonovergoten Peellaertplein met Male kermis 2011. Het werd een succes over de hele lijn en begon met een vakantiemisviering, muzikaal opgeluisterd door het kinderkoor o.l.v.Carolien.

Bij het verlaten van de kerk was er het smaakvolle aperitiefconcert door de harmonie Werkerswelzijn, waardoor heel wat mensen op het kerkplein strandden.

Op de middag hadden niet minder dan 265 mensen zich ingeschreven voor de traditionele barbecue, waarbij de opbrengst opnieuw naar het kinderkoor en Malodie ging.

En dan, om 14.0 uur begon het pas: op het Peellaertplein verzamelde zich een massa mensen rond het podium waar kleuters en leerlingen van de Zonnetuin en Olva Male een muzikaal nummertje ten beste gaven - pluim voor de begeleidende leerkrachten - en er de naam voor de nieuwe school “KANTELBERG” bekend maakten.

En het programma liep door: een optreden van Malodie en wat later, terwijl Skriewer “nieuwe kapsels” creëerde, gaf koorddanser Bram het beste van zichzelf op het podium.Daarna was het de beurt aan dansschool Ramon, die niet alleen een hiphopper op zijn lijstje had, maar met een achttal amateurdansers enkele klassieke parendansen showden.

De voorzitter van MWWW, Carlos De Rock was erin geslaagd een viertal mensen uit het professionele voetbalmilieu te strikken voor de “ballentrap”:niet minder dan 193 ballen werden het publiek ingetrapt, 25 tennisballen “Roland Garros” en 150 pennenzakjes volgden, al die handen in de lucht om maar iets te vangen, een zicht dat goud waard was.

Ondertussen liep het Peellaertplein meer dan vol met fans van Lindsay en Christoff, die op deze dag voor een spetterende, muzikale afsluiting zorgden.

O ja, dan was er nog de gratis tombola, waarbij enkele 1940’ers met een prijs naar huis mochten gaan.

Heel de namiddag werd fijn muzikaal verzorgd door Raf Adams, terwijl MWWW, geholpen door enkele vrijwilligers, instond voor de bar en dat was “draaien” met zo’n weer.

Ook vermeldenswaard was de hoogstaande kunsttentoonstelling in de kerk, die naast beeldende en grafische kunstwerken ook kleurrijk patchwork toonde. Ook dit keer georganiseerd door André Goossens. Op de vernissage zaterdag, ingeleid door Edmond Van Eeghem en de Brugse schepen voor cultuur Roose, waren niet minder dan 170 mensen aanwezig.

Blijkbaar ierdere kermis beter en meer. Waar zal dit eindigen???

Zjef Vanuytsel / Krokusconcert op 4 maart 2011

Zjef Vanuytsel, terug van weggeweest!
Een non-stopprogramma met muziek, zang, hier en daar een komische visuele of muzikale noot, aangevuld met drie bisnummers en het was … 22.50 uur.
Dat was wat een begeesterd publiek vrijdagavond 4 maart in een volle Sint-Thomas van Kantelbergkerk kreeg: een Zjef Vanuytsel, begeleid door zijn sterk negenkoppig ensemble. Tevens vermeldenswaard was de professionele belichting, die zorgde voor een aangepaste sfeer bij ieder lied afzonderlijk.
Ook al herinneren leeftijdsgenoten zich nog sommige van zijn luisterliedjes – waar hij meermaals naar refereerde – toch waren de bewerkingen van zijn vroegere œuvre mooi aangepast aan de tijd van nu.
Wel was het een vaststelling dat o.m. ‘Stil in de Kempen’ en ‘‘k Weet wel mijn lief’ met een minimale inbreng van het orkest – de oude Vanuytsel - en afgaand op het applaus, het publiek het meest aansprak.
Klassiekers die avond waren o.m ’De Zotte Morgen’, ‘Houten Kop’ met visuele en muzikale noot, een swingende ‘Hop Marlene’, ‘Gevoelige Jongens’ wat hijzelf omschreef als funky music, Joe Cockerstyle, het nostalgische ’Zal je nog voor me zorgen?’ en ‘Als je denkt dat ik je mis’. Het officiële programma werd afgesloten met ‘Goede Vrienden’.
Het werd weer een heerlijke avond, waarbij Male, Waar Wij Wonen een cheque ter waarde van € 3 000,00 mocht overhandigen aan pastoor Hugo Pieters, dit voor het aanpassen van de multimedia in de kerk (waar MWWW tussen haakjes ook gebruik van maakt).

Enkele foto's van het Krokusconcert met Zjef Van Uytsel

Sterzangertjes op 5 januari 2011

Woensdag 5 januari 2011: onze sterzangertjes zamelden 16 kg voedingswaren in voor Poverello en haalden € 300 op voor Missio.